خیابان شریعتی بالاتر از میرداماد جنب متروی دکتر شریعتی خیابان مینا کوچه داراب نیا پلاک ۲ واحد ۶ طبقه 1

Search
Close this search box.

هر سوالی داری از من بپرس و مشاوره رایگان بگیر…

بررسی مزایا و عوارض لیزر برای بانوان شیرده

چکیده محتوا

بررسی مزایا و عوارض لیزر برای بانوان شیرده

مزایا و عوارض لیزر برای بانوان شیرده از اهمیت بالایی برخوردار است. بیشترین مشکلات پوستی که مادران پس از زایمان را تحت تأثیر قرار می‌دهند، ترک‌های پوستی، افتادگی و خشکی و همچنین لک‌ها، کک و مک و خطوط تیره (ملاسما) است.

بهترین و مناسب ترین درمان برای چنین مشکلات پوستی لیزر می باشد. اما آیا می توان در دوران شیردهی از لیزر استفاده نمود؟

بیشتر بخوانید: لیزر موهای زائد

مشکلات پوستی پس از زایمان

مزایا و عوارض لیزر برای بانوان شیرده موضوع مهمی است و مادران پس از زایمان اغلب نگران پوست خود هستند، زیرا پس از زایمان، معمولاً تحت تأثیر مسائلی مانند پوست کم آب، ترک‌های پوستی، افتادگی و ملاسما قرار می‌گیرند.

تعدادی از مادرانی که تازه زایمان کرده اند، می پرسند که آیا لیزر درمانی برای آنها گزینه ایمنی خواهد بود، چرا که نگران کودک شیرخوار خود هستند.

بررسی مزایا و عوارض لیزر برای بانوان شیرده، نشان می دهد که، درمان‌های مختلف روش‌های لیزری برای مادران شیرده در دسته ناایمن طبقه‌بندی نمی‌شوند. با این حال، تزریق مواد یا داروها، مانند لیپولیز یا مواد روشن کننده، سم بوتولینوم و پرکننده‌ها یا هر روش درمانی که شامل تزریق ویتامین A به بافت صورت باشد، همگی می‌توانند سلامت مادر و نوزادش را در معرض خطر قرار دهند.

مشکلات پوستی رایج پس از زایمان و مزایا و عوارض لیزر برای بانوان شیرده، موضوعی است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

مشکلات پوستی پس از زایمان

ترک های پوستی پس از زایمان و لیزر درمانی

ترک‌های پوستی یا استریا شکلی از اسکار هستند که در سطح پوست زنان باردار ظاهر می شوند و رنگ آن به وضوح با نواحی اطراف آن متفاوت است. استریاها در نتیجه پارگی، کشیده شدن و انبساط لایه اپیدرم ایجاد می‌شود.

لیزر فرکشنال می تواند به بازگرداندن رنگ استریاها کمک کند و پوست را سفت کند و همچنین علائم کشش قرمز و سیاه را کاهش دهد.

در ادامه مبحث مزایا و عوارض لیزر برای بانوان شیرده به بررسی لیزر امواج رادیویی برای ترک پوستی می پردازیم. این درمان همچنین شامل ماساژ با لیزرهای امواج رادیویی مانند Exillis است که با دفع مایعات اضافی به لیفت بیشتر پوست کمک می کند. بنابراین، لایه اپیدرم می تواند بهبود یابد زیرا علائم کشش رنگ خود را از دست می دهند.

افتادگی پوست پس از زایمان و لیزر درمانی

افتادگی پوست پس از زایمان، ممکن است روی صورت، گردن، شکم، بازوها و ران ها تاثیر بگذارد. ژنتیک فرد نیز در تعیین میزان افتادگی نقش دارد. با این حال، عوامل محیطی و شیوه زندگی نیز ممکن است به قابلیت‌های عملکرد سلول‌های واقع در زیر پوست کمک کنند و به سفت نگه داشتن پوست کمک کنند.

برای اطلاع از مزایا و عوارض لیزر برای بانوان شیرده، این لیزر درمانی را مورد بحث قرار می دهیم.

درمان‌های لیزری می‌توانند افتادگی ناشی از کاهش سطح کلاژن پوست یا زوال پوست مرتبط با بارداری را کاهش دهند، به‌عنوان مثال، لیزر کلاژن، پالس طولانی، Nd:YAG، Ulthera (لیزر اولتراسوند) و درمان‌های اولترالیفت (HIFU) بهترین درمان ها می باشند.

ملاسما پس از زایمان و لیزر درمانی

در ادامه موضوع مزایا و عوارض لیزر برای بانوان شیرده، به مشکل ملاسما پس از بارداری می پردازیم. علل ملاسما فقط به نور خورشید محدود نمی شود و می تواند ناشی از هورمون ها و ژنتیک نیز باشد.

تغییر سریع هورمون‌ها که در دوران بارداری ایجاد می شود، می‌تواند منجر به ملاسما در دوران قبل و بعد از زایمان شود که اغلب بدون هیچ هشداری رخ می‌دهد. لکه های حاصل را می توان به ۲ نوع زیر دسته بندی کرد:

  • لکه های کم عمقی که بر روی لایه اپیدرم پوست ظاهر می شوند و به رنگ قهوه ای و به وضوح مشخص هستند. این لک‌ها به راحتی ایجاد می‌شوند، اما می‌توانند در مدت زمان کوتاهی نیز به طور موثر درمان شوند.
  • لکه‌های عمیقی که لایه را عمیق‌تر از لایه درم تحت تأثیر قرار می‌دهند و خود را به‌صورت قهوه‌ای، خاکستری یا لکه‌های بنفش و قهوه‌ای نشان می‌دهند. درمان چنین تغییر رنگی دشوار است و استفاده از کرم های دارویی معمولاً فقط هرگونه تغییر رنگ ناشی از این لک ها را کدر می کند.

مزایا و عوارض لیزر برای بانوان شیرده، نیز در این نوع درمان شامل موارد زیر است:

درمان‌های لیزری موجود هستند که رنگدانه‌ها را از بین می‌برند و یا آن ها را کمرنگ می کنند. درمان لیزر پیکو، یک فناوری است که از پرتوهای لیزر کوتاه پالس استفاده می‌شود. این پرتوها با دقت به رنگدانه‌های غلیظ نفوذ کرده و رنگدانه پوست آسیب‌دیده را به قطعات ریز تقسیم می‌کند و بدن می‌تواند به طور طبیعی آن‌ها را خارج کند.

یکی دیگر از گزینه‌های موجود، لیزر پرتو V است که برای درمان ملاسما عروقی (لک‌هایی که ظاهر لکه‌های قرمز و رگ مانند دارند، اغلب حاوی نقاط قهوه‌ای در داخل پوست هستند) مناسب است.

علاوه بر این، انجام درمان‌های لیزر الوس و کریستال برایت گزینه‌های دیگری برای کاهش تیرگی هر گونه لکه، و احیای پوست، تمیز و روشن‌تر نشان دادن کل صورت است.

ملاسما پس از زایمان و لیزر درمانی
ملاسما پس از زایمان و لیزر درمانی

لیزر موهای زائد پس از زایمان

درمان پرطرفدار دیگر که باید در مبحث مزایا و عوارض لیزر برای بانوان شیرده مورد بررسی قرار بگیرد، لیزر موهای زائد است. تغییرات هورمونی مرتبط با بارداری و شیردهی باعث افزایش رشد مو می‌شود، اما منتظر ماندن تا بعد از تولد نوزاد برای شروع یا ادامه درمان‌ها بر نتایج تاثیری نخواهد داشت.

البته لیزر موهای زائد در دوران شیردهی تا زمانی که روی ناحیه آرئول یا بافت سینه انجام نشود مشکلی ایجاد نمی کند.

عوارض لیزر درمانی برای بانوان شیرده

در ادامه موضوع مزایا و عوارض لیزر برای بانوان شیرده، می توان گفت، به طور کلی، سطوح هورمونی بیشتر مستعد ایجاد هیپرپیگمانتاسیون پوست در طول دوره بارداری (ملاسما) است. هایپرپیگمانتاسیون ممکن است به خودی خود عوارض جانبی نامطلوبی داشته باشد، اما همچنین می تواند اسکارهای غیرقابل تشخیص قبلی را آشکار کند.

بنابراین، عدم ثبات هورمونی، مهمترین عاملی است که باعث ایجاد عوارض پس از لیزر درمانی می گردد و نتایج حاصل از آن را تحت شعاع قرار می دهد.

از سوی دیگر، در ارتباط با مزایا و عوارض لیزر برای بانوان شیرده، می توان بیان کرد، بی حسی موضعی که همراه با لیزر درمانی استفاده می شود موضوع نگران کننده دیگری است که این احتمال وجود دارد که به شما یا کودکتان واکنش آلرژیک بدهد.

به علاوه، عوارض دیگری که همیشه در ارتباط با لیزر درمانی وجود دارند، در این زمان بیشتر دیده می شوند. این عوارض شامل:

  • عوارض جانبی رایج لیزر شامل قرمزی و التهاب پوست است. ممکن است پوست حساس باشد و ممکن است ادم، قرمزی و تحریک پوست (تورم) را مشاهده کنید.
  • پس از انجام عمل، ممکن است تغییرات رنگدانه خود را نیز مشاهده کنید. افرادی که رنگ پوست روشن‌تری دارند ممکن است لکه‌های تیره روی پوست خود ببینند، در حالی که افرادی با رنگ پوست تیره‌تر ممکن است لکه‌های روشن‌تری را ببینند.
  • در ادامه مبحث مزایا و عوارض لیزر برای بانوان شیرده، می توان گفت، برخی از افراد ممکن است متوجه پوسته شدن پوست در ناحیه درمان (به دلیل سوختگی های سطحی) شوند. با توجه به اینکه پس از زایمان به طور معمول، آب بدن کم می باشد و خشکی پوست شدیدتر می باشد.

اگر در چنین حالتی نوک پروب لیزر برای جلوگیری از سوختگی سطحی به اندازه کافی خنک نباشد، پوسته پوسته شدن مکرر ایجاد می شود.

  • ممکن است ناحیه آسیب دیده مرطوب شود تا از این مشکل جلوگیری شود. همانطور که قبلاً ذکر شد، این اثرات نامطلوب معمولاً موقتی و متوسط هستند. به ندرت، ممکن است با برخی از عوارض جانبی شدید نیز مواجه شوید. در قسمت بعدی به بررسی آنها می پردازیم.
عوارض لیزر درمانی برای بانوان شیرده
عوارض لیزر درمانی برای بانوان شیرده

کلام پایانی

در این مقاله که به بررسی مزایا و عوارض لیزر برای بانوان شیرده پرداخته شد، دریافتیم که به طور کلی انجام لیزر در دوران شیردهی بی خطر است اما قبل از شروع درمان خود بهتر است مدتی صبر کنید. ما در کلینیک تخصصی درسا همیشه توصیه می کنیم چند ماه پس از زایمان برای درمان های لیزری صبر نمایید.

اگر سوالات بیشتری در این زمینه دارید، در وب سایت درسا کلینیک می توانید پاسخ تمامی سوالاتتان را دریابید و برای تعیین وقت مشاوره اقدام نمایید.

بیشتر بخوانید: مناطق قابل لیزر کردن مو های زائد برای خانم ها و آقایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زاویه‌سازی فک با نخ

زاویه‌ سازی فک با نخ

زاویه‌ سازی فک با نخ یک شیوه با حداقل تهاجم حاکم به منظور انجام، محسوب می‌گردد که به سبب قرارگیری نخ در قسمت زیرین پوست

مشاهده »
عوارض میکرونیدلینگ صورت

عوارض میکرونیدلینگ صورت

عوارض میکرونیدلینگ صورت، موضوعی است که در این محتوا به آن پرداخته می شود. میکرونیدلینگ صورت روشی برای صاف و یکنواخت کردن پوست است;که در

مشاهده »