خیابان شریعتی بالاتر از میرداماد جنب متروی دکتر شریعتی خیابان مینا کوچه داراب نیا پلاک ۲ واحد ۶ طبقه 1

Search
Close this search box.

هر سوالی داری از من بپرس و مشاوره رایگان بگیر…

نقش بوتاکس در رفع سردرد‌های میگرنی چیست؟

چکیده محتوا

نقش بوتاکس در رفع سردرد‌های میگرنی چیست؟

نقش بوتاکس در رفع سردرد‌های میگرنی موضوعی است که در این محتوا به بررسی آن می پردازیم. همه ما درباره اثرات بوتاکس شنیده‌ایم که مسئول صاف کردن خطوط و چین و چروک بر روی صورت است.

علاوه بر اثراتش در رفع چین و چروک، تزریق بوتاکس برای درمان بسیاری از بیماری ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در سال ۲۰۱۰، بوتاکس برای استفاده در میگرن مزمن تایید شد و بسیاری از بیماران، درمان موفقیت آمیز را گزارش کردند.

میگرن چیست؟

برای اطلاع از نقش بوتاکس در رفع سردرد‌های میگرنی لازم است ابتدا دریابیم که سردرهای میگرنی چیست. این نوع سردردها با سردردهای معمولی خیلی متفاوت هستند و عامل شروع کننده آن ها عفونت یا بیماری نمی باشد.

در ارتباط با این سردرد می توان گفت که همراه با سردرد بیمار دارای علائمی چون تهوع، استفراغ، عدم تحمل نور و صدا و بو، اختلالات گفتاری، اختلالات بینایی و غیره می باشد، که تنها دلیل شناخته شده آن، اتصالات سیستم عصبی مرکزی است.

چه نوع سردردی به بوتاکس بهتر پاسخ می دهد؟

بر اساس مطالعات در زمینه نقش بوتاکس در رفع سردرد‌های میگرنی، بوتاکس تنها برای درمان سردردهای مزمن مناسب است، منظور از سردرد مزمن، میگرنی است که در ماه ۱۵ روز یا بیشتر ادامه داشته باشد. این درمان برای بیمارانی که میزان سردرد آن ها کمتر از ۱۵ روز در ماه می باشد توصیه نمی شود.

بوتاکس چیست؟

در ابتدای موضوع نقش بوتاکس در رفع سردرد‌های میگرنی، در می یابیم که بوتاکس چیست. بوتاکس در واقع سم بوتولینوم می باشد، که توسط باکتری تولید می گردد. در صورتیکه این سم را در غذای فاسد شده مصرف نمایید، می تواند منجر به مرگ شود.

در این واکنش مرگبار، بوتولیسم با مسدود کردن مسیرهای عصبی، ماهیچه ها را فلج می سازد. اما این سم در دوزهای پایین وقتی در قسمت های مشخصی تزریق می شود می تواند فلج موقتی تقریبا ۳ ماهه در ماهیچه های تحت درمان بوجود آورد.

درمان بوتاکس کاربردهای زیادی دارد که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • درمان چین و چروک
  • درمان تیک های عصبی
  • درمان میگرن
  • درمان تعریق زیاد
  • درمان مشکلات ادراری

بوتاکس برای درمان میگرن چگونه کار می کند؟

برای اینکه بدانیم نقش بوتاکس در رفع سردرد‌های میگرنی چیست، به بررسی چگونگی عملکرد آن می پردازیم. در ابتدا پزشک، بوتاکس را در محلی که رشته های درد وجود دارند، تزریق می کند.

کاری که بوتاکس در این ناحیه انجام می دهد این است که وارد انتهای پایانه های عصبی شده و مانع از انتشار نوروترنسمیترهای مربوط به درد می گردد. در نتیجه دردی فعال نمی شود.

این درمان برای اثرگذاری به زمان نیاز دارد و از حملات میگرن جلوگیری می نماید. معمولا بیماران برای اثر بخشی بهتر به درمان های دوم و سوم نیازمندند. به این صورت که پس از درمان سوم میزان سردردهای میگرنی ۵۰ درصد کاهش می یابد. لازم به ذکر است که تاییدیه FDA، درمان میگرن برای افراد ۱۸ سال به بالا می باشد.

بیشتر بخوانید

بوتاکس برای درمان میگرن چگونه کار می کند؟

یافتن پزشکی که میگرن را با بوتاکس درمان می کند

در ادامه مطلب نقش بوتاکس در رفع سردرد‌های میگرنی بیان می کنیم که، اگر به دنبال درمان میگرن خود با بوتاکس هستید، باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید. بهتر است برای این کار نزد پزشکانی بروید که از تجربه و مهارت بالایی در زمینه درمان میگرن با تزریق بوتاکس برخوردار می باشند.

این کار چون جنبه درمانی دارد می تواند تحت پوشش بیمه قرار گیردد. لطفاً در نظر داشته باشید که پیش از اینکه بیمه، بوتاکس را به عنوان درمان تأیید کند، معمولاً باید به دو روش پیشگیرانه دیگر پاسخ نداده باشید. اینها ممکن است شامل داروهای ضد تشنج، داروهای ضد افسردگی یا داروهای فشار خون باشد که معمولاً برای پیشگیری از میگرن استفاده می‌شوند.

درمان بوتاکس چگونه است؟

در ادامه موضوع نقش بوتاکس در رفع سردرد‌های میگرنی، به بررسی چگونگی روند درمان می پردازیم. درمان بوتاکس شما برای میگرن، تقریبا حدود یک ربع زمان می برد.

در این جلسه پزشک متخصص مقدار مشخصی از بوتاکس را به عضلات کم عمق در زیر پوست تزریق می نماید. در یک جلسه درمان میگرن با بوتاکس، پزشک، در ۷ قسمت سر و گردن، ۳۱ تزریق انجام می دهد.

بعد از انجام بوتاکس، معمولا بیمار دچار گردن درد می شود و پزشک برای کاهش درد بیمار پس از تزریق از کمپرس یخ استفاده می کند.

تا زمانی که بوتاکس اثر می کند می توانید به مصرف داروهایی که پزشک تجویز نموده است ادامه دهید. این زمان به طور معمول ۶ ماه است.

آیا بوتاکس برای سردردهای میگرنی موثر است؟

نقش بوتاکس در رفع سردرد‌های میگرنی، آن قدر موثر است که درد بیماران به طور چشمگیری کاهش می یابد و حتی گزارش کرده اند که روزهای بدون درد در ماه داشته اند.

همچنین گزارشات حاکی از آن است که در افرادی که میگرن مزمن دارند، درمان با بوتاکس، ۵۰ درصد از سردردهای آن ها را کاهش داده است.

دلیل این امر، مسدود کردن نروترنسمیترهایی است که در پایانه های عصبی، مسئول انتقال پیام های درد می باشند. به زبان ساده تر، بوتاکس مانند یک سد در مسیر درد قرار می گیرد و از انتقال آن جلوگیری می کند.

آیا بوتاکس برای سردردهای میگرنی موثر است؟

مزایا و معایب بوتاکس در رفع سردرد

در ادامه محتوای نقش بوتاکس در رفع سردرد‌های میگرنی، مزایا و معایب این روش را بیان می کنیم.

مهمترین مزیت تزریق بوتاکس، کاهش یافتن سردردهای طولانی و آزاردهنده ای است که بیش از ۱۵ روز در ماه ادامه دارد. با تزریق بوتاکس به گردن و سر می توانید، روزهای بدون درد در ماه را افزایش داده و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

معایب بوتاکس برای رفع سردردهای میگرنی، شامل موارد زیر است:

  • درد در ناحیه گردن و سر، که شایع ترین عوارض این درمان می باشد.
  • واکنش آلرژیک به ماده بوتاکس ممکن است نادر باشد ولی امکان بروز آن وجود دارد. در صورت وجود واکنش آلرژیک ممکن است دچار کهیر، نفس تنگی و یا تورم شوید، که در این صورت حتما باید فورا به پزشک مراجعه نمایید، در غیر این صورت خطر مرگ وجود دارد.

کلام پایانی

ما در این مقاله به بررسی نقش بوتاکس در رفع سردرد‌های میگرنی، پرداختیم. همانطور که ذکر شد، در صورتی که سردرد میگرنی مزمن باشد، درمان بوتاکس موثر است.

شما می توانید با مراجعه به پزشک متخصص مغز و اعصاب، در صورت تشخیص او، هر سه ماه یکبار با تزریق بوتاکس در نواحی گردن و سر، به میزان قابل توجهی سردردهای میگرنی را برطرف نمایید.

نقش بوتاکس در رفع سردرد‌های میگرنی به این صورت است که، مانع از انتشار نروترنسمیترهای مربوط به سیگنال های درد می گردد و در نتیجه از انتقال پیام درد جلوگیری می نماید. تنها نکته ای که وجود دارد این است که باید حداقل ۱۵ روز در ماه سردرد داشته باشید.

در صورت داشتن سوالات بیشتر می توانید به وب سایت ما در کلینیک درسا مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زاویه‌سازی فک با نخ

زاویه‌ سازی فک با نخ

زاویه‌ سازی فک با نخ یک شیوه با حداقل تهاجم حاکم به منظور انجام، محسوب می‌گردد که به سبب قرارگیری نخ در قسمت زیرین پوست

مشاهده »
عوارض میکرونیدلینگ صورت

عوارض میکرونیدلینگ صورت

عوارض میکرونیدلینگ صورت، موضوعی است که در این محتوا به آن پرداخته می شود. میکرونیدلینگ صورت روشی برای صاف و یکنواخت کردن پوست است;که در

مشاهده »